Sådan designer jeg en hjemmeside i WordPress – Del 1
I dette blogindlæg beskriver jeg hvordan processen med at bygge og designe en hjemmeside typisk forløber når du arbejder sammen med med mig.
Kick–off–møde
Det første der sker er at vi tager et kick–off–møde der varer ca. to timer. På dette møde snakker din forretning igennem. Jeg har brug for at vide hvem du er, hvad dine services er, hvem din målgruppe/målgrupper er og en masse andre relevante informationer angående din virksomhed og dit brand.
Indhold og struktur
Vi skal også tale indhold og lidt struktur. Her vil jeg stille spørgsmål som:
- Hvilke sidetyper har du brug for? De mest almindelige sider er: forside, underside, produktside, en side om dig og dit firma og eventuelt en salgsside/landingpage. Disse skal alle layoutes forskelligt.
- Hvor mange menupunkter samt undermenupunkter skal være?
- Skal der være mulighed for tilmeldning til et nyhedsbrev?
- Har du meget eller lidt tekst?
- Vil du have en video på?
- Skal der være en sidebar? Hvis ja hvilke elementer skal der være i den?
- Hvilke call-to-actions skal der være? Call-to-actions opfordrer dine kunder til at gøre bestemte ting som for eksempel at melde sig til dit nyhedsbrev, købe et produkt eller kontakte dig.
- Har du ønsker til særlige funktionaliteter som siden skal kunne håndtere og som måske skal skræddersyes til netop dine behov? F.eks. integration til bookingsystem, mulighed for at hente data ind fra andre systemer, udarbejdelse af en lukket del af siden som kun folk med adgangskode har mulighed for at tilgå.
- Vil du have integration til diverse sociale medier som for eksempel Facebook, Instagram, Google+ eller LinkedIn?
En anden utrolig vigtig ting at drøfte under dette punkt er kvaliteten af det billedmateriale du har til rådighed:
- Er dit billedmateriale i høj nok kvalitet eller skal du eventuelt ud og investere i at få taget nye professionelle billeder og måske også have produceret en professionel brand video.
Min erfaring, baseret på ti års arbejde med webdesign, er at jo grundigere vi er omkring at definere disse byggeklodser jo hurtigere falder designet på plads og jo lettere bliver det at bygge siden.
På mødet vil jeg dog kort indtroducere dig for nogle forskellige hjemmesider jeg har lavet så du kan danne dig et indtryk af hvilke mulige retninger vi kan gå med designet. Vi skal også snakke lidt om hvor på skalaen vi befinder os i forhold til om siden skal have et corporate maskulint udtryk eller et feminint livstilsorientet udtryk.
Jeg følger op på mødet ved at udarbejde wireframes til de forskellige sidetyper vi har defineret (wireframes kan beskrives som visualiseringer af indhold på siden uden design). Et eksempel på hvordan dette kan se ud finder du på billedet nedenfor der illustrerer en forside til et projekt jeg har lavet. Hørende til denne side er et tekstdokument som du skal udfylde med det indhold der hører til de respektive sektioner i wireframen (dette er bare et almindeligt Word dokument som du skriver ind i). Det er nu min fornemmeste opgave at tage dit indhold og style det så det kommer til at se smukt, troværdigt og professionelt ud.
Jeg håber ovenstående har givet dig en god fornemmelse af den måde jeg arbejder på. Hvis du er i tvivl om hvorvidt du skal bruge mig som webdesigner tager jeg gerne en gratis indledende snak på 30 minutter med dig over telefonen eller på Skype så kan vi se om vi er et match til et videre samarbejde.
Du finder mine kontakt informationer her
I næste uge skriver jeg et blogindlæg hvor jeg går mere i dybden med selve designprocessen. Her vil jeg også dele nogle af mine bedste tips til hvor man kan finde inspiration og værktøjer til at lave smukkere digtalt design. Vi ses!