skip to Main Content

Hvordan man kan tackle PMS på en sund og effektiv måde

PMS Premens
Dette indhold er sponsoreret

PMS er en meget almindelig lidelse, som mange kvinder oplever hver eneste måned. Der findes dog heldigvis flere forskellige måder, hvorpå man kan tackle sin PMS på en sund og effektiv måde. Læs med her og få gode råd til, hvordan du kan mindske din PMS.

Du kan med fordel tage et kig på premens.dk, hvor du kan købe kosttilskud til kvinder med pms, der lider under en række symptomer.

Hvad er PMS?

PMS står for præmenstruelt syndrom og er en række symptomer, der typisk viser sig et par uger før menstruationen. De fleste kvinder har oplevet nogle af de typiske symptomer på PMS, såsom hovedpine, træthed, irritabilitet og ømme bryster. Nogle kvinder oplever dog mere alvorlige symptomer, som kan gøre det svært at fungere normalt i hverdagen. Disse symptomer kan vare op til 14 dage eller mere.

Hvilke symptomer kan der være ved PMS?

De fleste kvinder har oplevet nogle af de typiske symptomer på PMS, men for nogle kan de være så udtalte og generende, at det kan have indflydelse på den daglige funktionsevne. De hyppigste symptomer på PMS er:
– Humørsvingninger
– Træthed
– Hovedpine
– Smerter i muskler og led
– Spiselyst eller appetitløshed
– Forstoppelse eller diarré
– Svimmelhed eller kvalme
Derudover kan der også være andre symptomer forbundet med PMS, men ovenstående er de hyppigste.

Hvorfor får man PMS?

De fleste kender nok til hovedpine, irritabilitet og træthed i forbindelse med PMS, men der er faktisk mange andre symptomer, som også kan være en del af PMS. Dette kan eksempelvis være ømme bryster, oppustethed, kvalme, svimmelhed og humørsvingninger. Nogle kvinder oplever dog ikke at have nogen symptomer overhovedet, mens andre har så mange symptomer, at det kan påvirke deres dagligdag. Der er ikke helt styr på, hvorfor nogle kvinder får PMS og andre ikke, men det er dog blevet undersøgt, at det har noget at gøre med et hormon, der hedder progesteron. Progesteron sænkes typisk i tiden lige inden menstruationens begyndelse, og dette kan have indflydelse på ens humør. Dog skal man huske på, at alle kvinder er forskellige, og derfor vil alle have forskellige reaktioner på de samme hormonelle forandringer – både i forhold til PMS, men også i forhold til eksempelvis overgangsalder. Der er flere ting, du kan gøre, hvis du døjer meget med pms. Eksempelvis kan du vælge at tage specifikke kosttilskud mod pms.

Det er helt normalt at føle sig lidt trist, irriteret eller frustreret indimellem. Men hvis du oplever disse følelser hver gang, du har din menstruation, kan det være tegn på PMS.

Back To Top